- Sadankomitean ja Rauhanliiton julkaisivat Pax-lehteä vuoteen 2018 saakka. Voit edelleen tutustua lehden arkistoon. »
- Nähdään 2020 »
- Lasten rikosoikeudellinen vastuu ja lapsisotilas Dominic Ongwenin tapaus Kansainvälisessä rikostuomioistuimessa »
- Suomen puolustusmenot ovat Euroopan kärjessä »
- 1963 – Suomi murroksen keskellä »
- Sadankomitean linja »
- Mitä kuuluu rauhanlähettiläille? »
- Kansainvälinen rikostuomioistuin antaa toivoa sorretuille rohingyoille »
- Nuoret mukaan päättämään rauhasta ja turvallisuudesta »
- Katuväkivalta Kapkaupungissa »
- 20 vuotta Rauhankoulua »
- Kirja-arvio: Hävittäjähankinta on poliittinen päätös »
- Aseistakieltäytymisuutisia »
- Sadankomitean rauhanpalkinto kansainvälisen oikeuden tutkija Jarna Petmanille »
- Turkkia rakennetaan luonnon ja ihmishenkien kustannuksella »
- Kaupungistuminen ja ilmastonmuutos uhkana turvallisuudelle kehitysmaissa »
- David McReynolds 1929-2018 »
- Kirja-arvio: Syyrialaisten toiveet demokratiasta diktatuurin ja islamismin puristuksessa »
- Kirja-arvio: Rauhaa rakentamassa? Kansalaisjärjestöt hauraissa maissa »
- Arkinen seitan ja perunamuussi »
- Valkoiset unikot - pasifistisymbolilla nationalismia vastaan »
- Onnea Matti Mäkelä 70 vuotta! »
Yhdysvallat harkitsemassa asevientikieltonsa kumoamista Kiinaan?
Presidentti Barack Obama on ilmoittanut olevan toivottavaa, että Kiinaan voitaisiin myydä yhdysvaltalaisia C-130 kuljetuskoneita. Toive saattaa olla merkki Washingtonin aikomuksesta poistaa Kiinaa koskeva asevientikielto, kirjoittaa China Daily 11.10. ilmestyneessä jutussaan.
Yhdysvaltain asevientikielto Kiinaan on ollut voimassa 21 vuotta, mutta 8.10. päivätyssä kirjeessään kongressille Obama kehotti kansalliseen etuun vedoten poistamaan sen ainakin C-130 -koneiden kohdalta. Jos presidentin toive toteutuu, olisi se ensimmäinen kerta sitten vuoden 1989, kun Yhdysvallat vie aseita Kiinaan. Myyntiä ohjaisivat kuitenkin tiukat lisenssisäädökset, ja yhdysvaltalaisviranomaisten tulisi yksilöllisesti hyväksyä jokainen konekauppa.
C-130, joka tunnetaan myös nimellä Lockheed C-130 Hercules, on nelimoottorinen, 1950-luvulla suunniteltu sotilaskuljetuskone, jonka on alunperin ajateltu palvelevan erityisesti joukkojen evakuoinnissa ja rahtikuljetuksissa. Sen on mahdollista nousta ja laskeutua myös muualla kuin varsinaisilla lentokentillä. Konetta on käytetty taajaan Naton operaatioissa Afganistanissa ja Irakissa, ja sitä viety yli 50 maahan maailmanlaajuisesti.
China Dailyn haastattelema China Arms Control and Disarmament Association -järjestön varapuheenjohtaja Zhai Dequan sanoo, että C-130 on pitkästä iästään huolimatta yhä varsin käyttökelpoinen konetyyppi hyvin monenlaisissa kohteissa. Kuljetuskoneena se ei myöskään vaadi niin kehittynyttä tekniikkaa kuin taistelukoneet, vaan sen valttina on erityisesti kestävyys.
Kauppa avittaisi suhteiden normalisointia
Yhdysvallat on uhannut katkaista yhteistyönsä Euroopan Unionin kanssa, jos tämä lopettaisi oman asevientikieltonsa Kiinaan, sanoo China Dailyn haastattelema Zhao Xiaozhuo, Yhdysvaltain sotilasasioiden asiantuntija pekingiläisessä sotilasakatemiassa. Zhaon mukaan esimerkiksi Israel on joutunut Yhdysvaltain painostamana luopumaan sotilaskonekaupoista Kiinan kanssa. Analyytikoiden mukaan Yhdysvalloilla on kuitenkin paineita tasapainottaa maiden välinen kauppa-alijäämä, jonka keinotekoisesta ylläpitämisestä kumpikin osapuoli on vuoronperään syyttänyt toistaan. Kyse on myös paineista pyrkiä normalisoimaan maiden väliset sotilassuhteet pitkän kylmän kauden jälkeen.
Zhai Dequan kuitenkin huomauttaa, että Kiinalla on myös huomattavia käytännön syitä hankkia C-130:n kaltaista ’kovaa kalustoa’. Sellaiselle olisi ollut akuuttia tarvetta muun muassa Wenchuanin maanjäristyksen pelastustöissä vuonna 2008.