Kutsuntakampanjaa jo kuudella vuosikymmenellä

Kirjoittaja:

Aseistakieltäytyjäliiton jokasyksyinen kutsuntakampanja sai tänä vuonna Helsingissä poikkeuksellisen näyttävän alun. Varhain ensimmäisen kutsuntapäivän aamuna parikymmenpäinen klovnijoukko asteli Brahen kentän varjoista pääkaupungin kutsuntapaikkana jo vuosikymmeniä toimineen suomenkielisen työväenopiston eteen. Rumpuja paukuttaneiden klovnien sotaharjoitus jatkui puolisen tuntia tiukasti maahan katselevien upseerien ja hämmentyneenä naureskelevien uusien asevelvollisten saapuessa hiljakseen kutsuntapaikalle. Esitys päättyi sotalaitoksen todellisesta tarkoituksesta muistuttaneeseen "joukkokuolemaan" kutsuntapaikan portailla.

Pellet marssivat kutsuntoihin Helsingissä. Kuva: Aseistakieltäytyjäliitto

Kutsuntakampanja on varmasti vanhin Suomessa säännöllisesti toteutettava antimilitaristinen kampanjamuoto, sillä se järjestettiin ensimmäisiä kerroja jo 1960-luvulla. Silloin sitä toteutettiin samalla tavalla kuin nykyäänkin: jakamalla armeijan käymisen vaihtoehdoista kertovia lentolehtisiä kutsuntoihin meneville nuorille asevelvollisille.

Kampanjan funktio on toki vuosien saatossa jonkun verran muuttunut. Vielä 1990-luvun puolivälissä asevelvollisen oli käytännössä mahdotonta saada luotettavaa tietoa edes siviilipalveluksesta, mikäli hän ei ymmärtänyt ottaa yhteyttä Aseistakieltäytyjäliittoon tai sattunut tietämään, että työministeriö on siviilipalveluksesta vastaava ja siitä tiedottava viranomainen. Nykyään perusinformaatio on vaivattomasti kaikkien saatavilla internetissä. Siviilipalvelus ei myöskään ole enää armeijalle kummitus, jota pitää yrittää manata pois kaikilla keinoilla. Jo usean vuoden ajan on ollut nähtävillä merkkejä, että sivari aletaan puolustushallinnon suunnalta nähdä asevelvollisuuden ylläpitämisen kannalta välttämättömäksi instituutioksi armeijan käyvien määrän vähentyessä ja asevelvollisuuden sen myötä rapautuessa.

Kutsuntakampanja on silti yhä tarpeellinen. Kaikki eivät huomaa tutustua helposti saatavillakaan olevaan informaatioon ja tiedot kutsuntapaikkojen seinien sisältä kertovat, että kentällä vanhat asenteet yhä elävät: siviilipalveluksesta tiedottaminen on tilaisuuksissa edelleen erittäin puutteellista - usein sitä ei edes mainita. Lisäksi lennäkkien jakaminen toimii tietysti pienimuotoisena mielenosoituksena ja antaa uskonvahvistusta niille ensimmäistä kertaa sotalaitoksen kanssa tekemisiin joutuville miehenaluille, jotka harkitsevat armeijasta kieltäytymistä.

Syksyllä 2013 kutsuntakampanja toteutui yli kymmenellä paikkakunnalla. Joskus se on ollut paljon isompikin - 15-20 vuotta sitten lennäkinjakajia saattoi parhaimmillaan löytyä vuosittain 40-50 kunnasta - mutta tämän syksyn kampanjaa voi silti pitää onnistuneena. Suurista kaupungeista Helsingissä ja Tampereella lennäkkien jako kyettiin toteuttamaan lähes jokaisena kutsunta-aamuna.

Maahan kaatuneet, "kuolleet" pellet muistuttavat armeijan todellisesta tarkoituksesta. Kuva: Aseistakieltäytyjäliitto

Lehden numero: